Dobrý technický stav WordPress webu
nezbytný základ úspěchu
Mnoho lidí vnímá svět internetu jako džungli, ve které se prosadí jen ti nejsilnější.
Další se domnívají, že stačí aby na web vložili zajímavý obsah a návštěvníci web najdou.
Internet není tak černobílý, skutečností je, že má svá pravidla a zákonitosti. Na internetu prosperují ti co znají pravidla a hrají podle nich.
Pokud chcete aby měl váš WordPress web výsledky, musí splňovat určité požadavky.
Tento článek nabídne odpovědi na otázky:
- Proč je technický stav webu důležitý?
- Má technický stav webu vliv na vyhledatelnost (SEO)?
- Jak lze rychle a zdarma najít slabiny webu?
- Jak lze přirozenou cestou podpořit návštěvnost webu?
Možná to sami znáte.
- Máte hezký WordPress web s vypilovanou grafikou a výživným obsahem, ale skoro nikdo o něm neví?
- Děláte co můžete, abyste zvýšili návštěvnost webu, ale výsledný efekt nepřichází?
- Vaše konkurence s horšími službami a ošklivějším webem má vyšší pozice ve výsledcích vyhledávání?
Ptáte se jak je to možné?
Co tedy můžete dělat?
- Rezignovat, ale k lepšímu se nic nezmění.
- Jít cestou pokus – omyl, zkoušet různé tipy a triky, ztrácet čas a peníze a doufat, že něco konečně začne fungovat.
- Začít studovat a pochopit jak funguje web, vyhledávače, uživatelé na internetu, …
- Přijmout pomoc, která dává smysl.
Bez důkladné komplexní analýzy, můžeme jen hádat co je na webu špatně.
Vyhledávače u jednotlivých webů hodnotí stovky parametrů.
Velmi často jsou však u webů zanedbány naprosté základy.
A to je problém, protože na nekvalitních základech se dlouhodobě stavět nedá.
Dobrá zpráva je, že řešení nemusí být komplikované, zdlouhavé ani drahé.
Na internetu jsou základní principy, vztahy a souvislosti překvapivě jednoduché a logické. Pro jejich pochopení není potřeba být expert, stačí jen používat zdravý selský rozum.
[caldera_form_modal id=“CF60148bb44dcd6″ type=“button“]Chci mít web v kondici[/caldera_form_modal]
Vliv technického stavu webu na vyhledatelnost
Web je jen nástroj/prostředek, který nám pomáhá dosahovat určitých cílů.
- budovat databázi kontaktů
- získávat poptávky
- prodávat služby nebo produkty
- informovat, vzdělávat, bavit
- zvyšovat důvěryhodnost
- … atd
Schopnost webu plnit cíle je přímo závislá na množství lidí, které na web příjde (návštěvnost).
Bez návštěvnosti to nepůjde.
Kde se, ale ta návštěvnost bere? Kde a jak získat návštěvnost?
Přirozeně z internetových vyhledávačů!
Na weby chodí lidé, kteří si váží soukromí, nemají čas a ve velké míře přistupují k internetu z mobilních zařízení.
Toto si vyhledávače uvědomují a proto se snaží uživatelům zobrazovat co nejrelevantnější výsledky tj. rychlé, zabezpečené, přívětivé weby s čitelným a přehledným obsahem.
Z toho vyplývá, že obsah a technický stav webu je velmi, velmi důležitý.
Níže uvedu několik faktorů, které ovlivňují celkovou kondici webu.
Malé přirovnání
Mnoho lidí jezdí autem (dopravní prostředek), proto aby se rychle, pohodlně a bezpečně dostali z místa A do místa B (cíl).
Je samozřejmé, že auto může dobře plnit svůj účel pouze v dobrém technickém stavu.
Technický stav vozidla ovlivňuje mnoho parametrů (Správně seřízená geometrie, funkční brzdy a tlumiče, minimální vůle v řízení, kvalita kol a pneumatik, atd)
Jízda s nedostatečně nahuštěnými pneumatikami má mnoho negativních důsledků:
- jízdní vlastnosti jsou zhoršené
- jízda je díky tomu nebezpečná
- při změně směru vozidlo plave
- brzdná dráha se prodlužuje
- zvyšuje se riziko defektu
- zvyšují se náklady na provoz
- stoupá se spotřeba paliva
- rychleji se opotřebovávají pneumatiky
- požitek z takové jízdy asi nebude nejlepší
Příklady nedostatků technického stavu webu
Absence základního zabezpečení.
Internetové prohlížeče na chybějící nebo špatně nastavený SSL certifikát (HTTPS) upozorňují většinou vykřičníkem v trojúhelníku nebo přeškrtnutým zámečkem v levé části adresního řádku. Nemá-li web vyřešeno alespoň toto elementární zabezpečení, je velmi pravděpodobné, že i v jiných oblastech na tom web nebude nejlépe. O dalších úrovních zabezpečení se rozepíšu v jiném článku.
Provozovat web na protokolu https je už několik let naprostý základ.
Zabezpečený web má přínosy v mnoha oblastech
- ochrana osobních údajů návštěvníků nebo zákazníků
- ochrana přístupových údajů do administrace webu
- splnění povinnosti vyplývající z GDPR
- zajištění ochrany webu proti známým hrozbám a tím zajištění spolehlivějšího fungování webu
- pozitivní vliv na SEO
- zabezpečený web je pro návštěvníky důvěryhodnější
[caldera_form_modal id=“CF60148bb44dcd6″ type=“button“]Chci mít web v kondici[/caldera_form_modal]
Ignorování dostupných aktualizací
Web funguje i bez aktualizací tak proč to řešit?
Důvodů je hned několik
Bezpečnost
Neaktualizované weby mívají bezpečnostní díry, které jsou veřejně známé. Takové weby jsou často obětí různých typů útoků, které:
- web vyřadí z provozu ( v lepším případě )
- odcizí osobní údaje a citlivá data uživatelů
- napadené weby využívají k dalšímu šíření škodlivého kódu (často bez vědomí majitele) což nezřídka vede až k vyřazení webu z výsledku vyhledávání a zablokování v prohlížečích
Čím déle není web aktualizovaný, tím vyšší je riziko napadení.
I zde platí, že prevence je lepší než léčba.
Oprava chyb
Kromě bezpečnostních chyb mívá starý software i chyby v funkcionalitě. Aktualizací webu se zajišťuje spolehlivější fungování webu.
Vyšší výkon
Aktualizované verze nejenže odstraňují bezpečnostní hrozby a opravují chybné funkce, ale velmi často zlepšují výkon.
Vyšší výkon má vliv na rychlost webu.
Nové funkce
Velmi často aktualizace obsahují i nové užitečné funkce.
Pomalé načítání webu
Dalším velmi důležitým hodnotícím parametrem je rychlost webu a to proto,
že stále více lidí přistupuje k internetu přes mobilní zařízení. Z toho vyplývá, že web musí být dobře použitelný nejen na počítačích ale i na mobilních zařízeních.
Pomalé weby mají negativní dopad na uživatelský požitek. Nižší spokojenost návštěvníků má za následek nižší konverzní poměr, počty zobrazených stránek, počty návštěv, …
Platí to i naopak. Vyšší rychlost webu zlepšuje uživatelský požitek.
Vyšší spokojenost návštěvníků má za následek vyšší konverzní poměr, počty zobrazených stránek, počty návštěv, …
Vyšší rychlost má pozitivní vliv na SEO.
[caldera_form_modal id=“CF60148bb44dcd6″ type=“button“]Chci mít web v kondici[/caldera_form_modal]
Špatná optimalizace pro mobily
Rychlost webu jde ruku v ruce s optimalizací pro mobily.
Bohužel i dnes se najdou weby, které nejsou responzivní vůbec
a nebo jejich schopnost přizpůsobit obsah menším velikostem displejů mobilních zařízení není dobrá.
- obrázky nejsou optimalizované
- navigace není přehledná
- některé části obsahu se nepřizpůsobují velikosti displeje
- načítají se zbytečné zdroje (data které nejsou potřeba anebo mobil zbytečně zatěžují)
- text není dostatečně velký aby byl dobře čitelný
- klikatelné prvky nejsou od sebe dostatečně vzdálené
- ….
A další postupně přibývají
Potřeba mít web v dobré kondici nabírá na důležitosti i díky novým metrikám
Core Web Vitals, kterými budou weby hodnoceny už od konce května 2021 a taktéž budou zohledněny v celkovém SEO.
- Largest Contentful Paint (LCP) – měří kdy je načten největší prvek na stránce
- First Input Delay (FID) – měří za jak dlouho web provede akci od okamžiku inerakce uživatele
- Cumulative Layout Shift (CLS) – měří vizuální stabilitu (poskování) stránky během vykreslování.
Chcete vědět jak je na tom váš web?
Mít web v dobré kondici je obrovská konkurenční výhoda.
Udělejte si zdarma rychlý test tady: TEST 1 a tady TEST 2
Za několik desítek sekund budete mít lepší představu o stavu vašeho webu.
Pokud jsou výsledky podbarveny zeleně, gratuluji.
Znamená to, že měřené parametry mají dobré hodnoty.
Svoji pozornost můžete zaměřit na jiné oblasti.
Nejsou-li výsledky testů vašeho webu uspokojivé, zavolejte mi nebo napište.
Zdarma Vám na míru vytvořím nabídku na zlepšení kondice webu a když Vám to bude dávat smysl tak se pustíme do práce.