hodnocení webu službou webpagetest.org

Dobrý technický stav WordPress webu

nezbytný základ úspěchu

Tygr v džungli
Tento článek nabídne odpovědi na otázky:
  • Proč je technický stav webu důležitý?
  • technický stav webu vliv na vyhledatelnost (SEO)?
  • Jak lze rychle a zdarma najít slabiny webu?
  • Jak lze přirozenou cestou podpořit návštěvnost webu?
  • a další …
Mnoho lidí vnímá svět internetu jako džungli, ve které se prosadí jen ti nejsilnější.
Další se domnívají, že stačí aby na web vložili zajímavý obsah a návštěvníci web najdou.
Internet není tak černobílý, skutečností je, že svá pravidla a zákonitosti. Na internetu prosperují ti co znají pravidla a hrají podle nich. Pokud chcete aby měl váš WordPress web výsledky, musí splňovat určité požadavky.

Možná to sami znáte.

  • Máte hezký WordPress web s vypilovanou grafikou a výživným obsahem, ale skoro nikdo o něm neví?
  • Děláte co můžete, abyste zvýšili návštěvnost webu, ale výsledný efekt nepřichází?
  • Vaše konkurence s horšími službami a ošklivějším webem má vyšší pozice ve výsledcích vyhledávání?

Ptáte se jak je to možné? 

frustrované žena s notebookem

Co tedy můžete dělat?

  1. Rezignovat, ale k lepšímu se nic nezmění.
  2. Jít cestou pokus – omyl, zkoušet různé tipy a triky, ztrácet čas a peníze a doufat, že něco konečně začne fungovat.
  3. Začít studovat a pochopit jak funguje web, vyhledávače, uživatelé na internetu, …
  4. Přijmout pomoc, která dává smysl.
Problém a řešení

Bez důkladné komplexní analýzy, můžeme jen hádat co je na webu špatně.

Vyhledávače u jednotlivých webů hodnotí stovky parametrů.
Velmi často jsou však u webů zanedbány naprosté základy.
A to je problém, protože na nekvalitních základech se dlouhodobě stavět nedá.

Dobrá zpráva je, že řešení nemusí být komplikované, zdlouhavé ani drahé.
Na internetu jsou základní principy, vztahy a souvislosti překvapivě jednoduché a logické. Pro jejich pochopení není potřeba být expert, stačí jen používat zdravý selský rozum.

Vliv technického stavu webu na vyhledatelnost

Web je jen nástroj/prostředek, který nám pomáhá dosahovat určitých cílů.

  • budovat databázi kontaktů
  • získávat poptávky
  • prodávat služby nebo produkty
  • informovat, vzdělávat, bavit
  • zvyšovat důvěryhodnost
  • … atd

Schopnost webu plnit cíle je přímo závislá na množství lidí, které na web příjde (návštěvnost).

Bez návštěvnosti to nepůjde.

Kde se, ale ta návštěvnost bere? Kde a jak získat návštěvnost?

Přirozeně z internetových vyhledávačů!vyhledávač Google

Na weby chodí lidé, kteří si váží soukromí, nemají čas a ve velké míře přistupují k internetu z mobilních zařízení.

Toto si vyhledávače uvědomují a proto se snaží uživatelům zobrazovat co nejrelevantnější výsledky tj. rychlé, zabezpečené, přívětivé weby s čitelným a přehledným obsahem.

Z toho vyplývá, že obsah a technický stav webu je velmi, velmi důležitý.

Níže uvedu několik faktorů, které ovlivňují celkovou kondici webu.

Malé přirovnání 
Mnoho lidí jezdí autem (dopravní prostředek), proto aby se rychle, pohodlně a bezpečně dostali z místa A do místa B (cíl).
Je samozřejmé, že auto může dobře plnit svůj účel pouze v dobrém technickém stavu.
Technický stav vozidla ovlivňuje mnoho parametrů (Správně seřízená geometrie, funkční brzdy a tlumiče, minimální vůle v řízení, kvalita kol a pneumatik, atd)
Jízda s nedostatečně nahuštěnými pneumatikami má mnoho negativních důsledků:

  • jízdní vlastnosti jsou zhoršené
  • jízda je díky tomu nebezpečná
    • při změně směru vozidlo plave
    • brzdná dráha se prodlužuje
  • zvyšuje se riziko defektu
  • zvyšují se náklady na provoz
    • stoupá se spotřeba paliva
    • rychleji se opotřebovávají pneumatiky
  • požitek z takové jízdy asi nebude nejlepší

Auto s poloprázdnou pneumatikou.

Zpomalením rychlosti se rizika pouze sníží.
Pro odstranění rizik a zajištění spolehlivé a bezpečné jízdy je nutné uvést vozidlo do lepšího technického stavu (pneumatiky řádně nahustit).

Příklady nedostatků technického stavu webu

Absence základního zabezpečení.

Překvapivě častou slabinou webů (i v dnešní době) je to, že neběží na zabezpečeném protokolu HTTPS.
Webové prohlížeče varují před nezabezpečenými weby Internetové prohlížeče na chybějící nebo špatně nastavený SSL certifikát (HTTPS) upozorňují většinou vykřičníkem v trojúhelníku nebo přeškrtnutým zámečkem v levé části adresního řádku. Nemá-li web vyřešeno alespoň toto elementární zabezpečení, je velmi pravděpodobné, že i v jiných oblastech na tom web nebude nejlépe. O dalších úrovních zabezpečení se rozepíšu v jiném článku.

Provozovat web na protokolu https je už několik let naprostý základ.

Zabezpečený webpřínosy v mnoha oblastech

  • ochrana osobních údajů návštěvníků nebo zákazníků
  • ochrana přístupových údajů do administrace webu
  • splnění povinnosti vyplývající z GDPR
  • zajištění ochrany webu proti známým hrozbám a tím zajištění spolehlivějšího fungování webu
  • pozitivní vliv na SEO
  • zabezpečený web je pro návštěvníky důvěryhodnější

Ignorování dostupných aktualizací

Web funguje i bez aktualizací tak proč to řešit?
Důvodů je hned několik

Bezpečnost

Neaktualizované weby mívají bezpečnostní díry, které jsou veřejně známé. Takové weby jsou často obětí různých typů útoků, které:

  • web vyřadí z provozu ( v lepším případě )
  • odcizí osobní údaje a citlivá data uživatelů
  • napadené weby využívají k dalšímu šíření škodlivého kódu (často bez vědomí majitele) což nezřídka vede až k vyřazení webu z výsledku vyhledávání a zablokování v prohlížečích

Čím déle není web aktualizovaný, tím vyšší je riziko napadení.

I zde platí, že prevence je lepší než léčba.

Oprava chyb

Kromě bezpečnostních chyb mívá starý software i chyby v funkcionalitě. Aktualizací webu se zajišťuje spolehlivější fungování webu.

Vyšší výkon

Aktualizované verze nejenže odstraňují bezpečnostní hrozby a opravují chybné funkce, ale velmi často zlepšují výkon.
Vyšší výkon má vliv na rychlost webu.

Nové funkce

Velmi často aktualizace obsahují i nové užitečné funkce.

 

Pomalé načítání webu

Pomalu se načítající web
Dalším velmi důležitým hodnotícím parametrem je rychlost webu a to proto,
že stále více lidí přistupuje k internetu přes mobilní zařízení. Z toho vyplývá, že web musí být dobře použitelný nejen na počítačích ale i na mobilních zařízeních.
Pomalé weby mají negativní dopad na uživatelský požitek. Nižší spokojenost návštěvníků má za následek nižší konverzní poměr, počty zobrazených stránek, počty návštěv, …

Platí to i naopak. Vyšší rychlost webu zlepšuje uživatelský požitek.
Vyšší spokojenost návštěvníků má za následek vyšší konverzní poměr, počty zobrazených stránek, počty návštěv, …

Vyšší rychlost má pozitivní vliv na SEO.

Špatná optimalizace pro mobily

Rychlost webu jde ruku v ruce s optimalizací pro mobily.
Bohužel i dnes se najdou weby, které nejsou responzivní vůbec
a nebo jejich schopnost přizpůsobit obsah menším velikostem displejů mobilních zařízení není dobrá.

  • obrázky nejsou optimalizované
  • navigace není přehledná
  • některé části obsahu se nepřizpůsobují velikosti displeje
  • načítají se zbytečné zdroje (data které nejsou potřeba anebo mobil zbytečně zatěžují)
  • text není dostatečně velký aby byl dobře čitelný
  • klikatelné prvky nejsou od sebe dostatečně vzdálené
  • ….
responzivní web

A další postupně přibývají

internetové prohlížečePotřeba mít web v dobré kondici nabírá na důležitosti i díky novým metrikám
Core Web Vitals, kterými budou weby hodnoceny už od konce května 2021 a taktéž budou zohledněny v celkovém SEO.

  • Largest Contentful Paint (LCP) – měří kdy je načten největší prvek na stránce
  • First Input Delay (FID) – měří za jak dlouho web provede akci od okamžiku inerakce uživatele
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – měří vizuální stabilitu (poskování) stránky během vykreslování.

Chcete vědět jak je na tom váš web?

Mít web v dobré kondici je obrovská konkurenční výhoda.

Udělejte si zdarma rychlý test tady: TEST 1 a tady TEST 2

Za několik desítek sekund budete mít lepší představu o stavu vašeho webu.

hodnocení webu službou webpagetest.org

Pokud jsou výsledky podbarveny zeleně, gratuluji.
Znamená to, že měřené parametry mají dobré hodnoty.
Svoji pozornost můžete zaměřit na jiné oblasti.

Nejsou-li výsledky testů vašeho webu uspokojivé, zavolejte mi nebo napište.

Zdarma Vám na míru vytvořím nabídku na zlepšení kondice webu a když Vám to bude dávat smysl tak se pustíme do práce.

Napište mi

zpráva je nezávazná a zdarma :-)

Napište mi

zpráva je nezávazná a zdarma :-)

Napište mi

zpráva je nezávazná a zdarma :-)

Napište mi

zpráva je nezávazná a zdarma :-)